samen is niet alleen - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Tim Frijters - WaarBenJij.nu samen is niet alleen - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Tim Frijters - WaarBenJij.nu

samen is niet alleen

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

31 Januari 2008 | Sri Lanka, Colombo

die titel schoot vrijdag even goed door mn koppie. zal zo wel uitleggen waarom.
voor wie nog enige voetbalhistotie bezit zal het geen probleem zijn het te herkennen, de jongens van Allstars. dat was nog eens een serie zeg, naja nou moet ik niet overdrijven maar vergeleken met de domste flauwekul tekenfilms op cartoonnetwork die de kinderen in het gezin steeds kijken is het echt literatuur.

nu de sport toch even de revue mag passeren kan ik het niet laten te zeggen dat ik gister nog even 3 ballen cricket heb gespeeld, wederom met ene woodapple.

samen is niet alleen, al 3 weken lang stond vast dat ik deze maanfdag 3 dagen meekon naar dorpen om oa rolstoelen, krukken aan mensen te geven die ervoor in aamerking kwamen. 3 weken lang zag ik ernaar uit en op vrijdag op werk kreeg ik te horen dat er al iemand anders meegaat en ik niet meekan. omdat ze er 3 dagen van tevoren achter komen dat een rolstoel in elkaar zetten toch langer duurt. maar collegas vertellen niks en niemand zoekt een oplossing. ik voelde me zo machteloos (nu inmiddels niet meer en mn mopperstemming is dan ook niet meer te beschrijven) dat ik tegen sebas zei: ik ga naar huis. echt, 2 dagen ervoor gaan we rond de tafel voor een gesprek, zit ontzettend veel energie in en dan dit. op dat moent werden de woorden overleg, probleem oplossen even gewist uit mn woordenboek en het woord ' eigen hachie' toegevoegd.

maar genoeg daarover, want het hoeft nu allemaal niet meer..uiteindelijks werkte hun niet overleg en laat besluitkunst in mn voordeel toen ik maandag een uur voor vertrek toch mee kon.
en het was zo impressie wat ik daar heb gezien. we hebben uren vastgezeten met de auto, toiletten die alle wc's overtreffen en mensen gezien waarvan ik denk dat ze nooit ver van hun huis komen. kortweg omdat ze alle vruchten en eten om hun huis hebben groeien.
bij het eerste huis wat we bezochten voelde het of ik in een afgelegen plek in afrika was. qua fysio stelde het allemaal niet zo veel voor. verder, ik kan het zo moeilijk beschrijven, enkel de lemen hutjes en keukens met de geur van koken op hout, de smaak van tal van vruchten en de bottige punten wanneer ik een man in z'n driewieler een klopje geef kan ik niet meer wissen. deze plekken waren zo indrukwekkend dat mn hoofd 2 keer te klein is en het niet in een reisgids beschreven staat.

het weekend stond er ook niet in (dat was de andere kant van samen is niet alleen).ergens midden in de jungle waar in een ver verleden in de categorie korte en lange film, de lange film bridge on the river kwai is opgenomen, waren we met grote groep andere vrijwilligers aan raften, bodyraften, altahns daar kwamen we voor en dat was echt supergaaf. maar zwemmen in een rivier van rots naar rots, omringd door tropenbomen, heuvels, een arend vliegt of een dierengeluid hoort een gebied wat net zo goed niet in sri lanka had kunnen zijn en het idee: ik wil hier blijven..dat was zo uniek. en de uitdrukkingen van de britten en met 3en tegelijk springen in een poel van uitgesleten steen in de stilte, waar vlinders zo groot als een vuist landden, ja ik kan er nog niet bij.

vanmiddag schrok ik trouwens toen er 1m voor sebas en mij een 2 1/2 m lange slang de weg overstak. immens zeg! daarvoor toen we laat waren voor werk hoorde ik nog de zin: hopen dat je nu maar geen apen tegenkomt.

vandaag ging het op werk lekker. het is verrekte lastig. zoals vandaag lukt het wel. maar hoe kan ik een patient behandelen die in 2 weken met een nieuw been moet lopen ( in nl kwestie van maanden). wat ik zeg gaat vaak het ene oor in en andere weer uit bij collega's. ik weet niet wat dat is. 1 ding weet ik zeker: waar ik voor kwam gaat me niet lukken..iedere keer een hindernis en vaak gewoon dezelfde. van 4 patienten die ik behandelde zijn er 3 die niet meer komen door laksheid, gezondheid. ik zit nu met ' bromtol' (een pracht van een man, die al mn handgebaren nadoet en hilarisch genoeg in z'n slaap de oefeningen nog doet).
hierna werk ik nog 4 weken, dan ga ik met sebas het land ontvluchten voor een paar dagen, want mn via is 5 dagen tekort en voor verlengen koop ik liever wat curd met honey, soort yoghurt, dat gaat er als pap in.
daarna komen mn en sebas' ouders en ziet er nu uit dat we naar india gaan 4 weken.

muziek: Interpol, take you on a cruise heb ik grijs gedraaid, voor zover dat kan met de meest geliefde muziekmaterie: de mp3 speler.
Abba, moneymoneymoney. op een steen in de rivier met een feest op de achtergond en een zich wassende man achter mn rug verzin ik hierop samen met sebas en frankie (andere vrijwilliger) een singalese woordjes tekst.

ps als ik een beetje mopperig overkom, dat kan kloppen, ben moe na het kamp en alles waar ik zo blij en enthousiast over was de laatste tijd en wat ik wilde zeggen komt er nu voor geen meter uit.

ik scheer me weg, helaas. de afstand voelt op dit moment groot al gaat de tijd heel rap

  • 31 Januari 2008 - 13:45

    Hiske:

    Tim :)
    Wat leuk om weer van je te horen man !
    Indrukken uit het buitenland kosten bergen energie, maar zijn het uiteindelijk meer dan waard ;)
    Wat fijn dat je uiteindelijk toch nog mee kon op de reis.
    Rust even lekker uit de komende tijd. Tip: Met de MP 3 speler, curd met honey en je gedachten de bergen in en heel erg genieten.
    India: ook al zo cool!

    Veel liefs vanuit een saai hoofddorp ( in de rook van schiphol, zo ver weg is de andere kant van de wereld helemaal niet :P)

    X hiske

  • 31 Januari 2008 - 15:45

    Oma En Opa:

    Lieve Tim,
    Al je belevenissen en wetenwaardigheden
    gelezen. Het schiet al op hebben wij be-grepen. Ook begrijpen wij dat je het een en ander 'anders' had voorgesteld.Nog
    4 weken en dat zit het erop, even nog
    een aantal weken met vakantie en dan ben je weer verenigd met de familie!
    Tim, nieuws is hier niet en we nemen nog
    wel contact op via je mobieltje.
    Veel groetjes en hou je taai,
    oma en opa

  • 31 Januari 2008 - 17:28

    Maartje:

    Het is weer een mooi verhaal om te lezen!
    Jammer dat het werk soms wat tegenvalt, maar gelukkig mocht je uiteindelijk toch mee op die reis :)
    Geniet van al die mooie dingen om je heen! Voor je het weet zit je weer in dit koude kikkerlandje!

    Dikke knuffel van je zusje!

  • 01 Februari 2008 - 09:02

    Marianne:

    Heey Tim,

    Jeetje wat een verhalen allemaal, ik geniet er wel van hoor. wat kan dat tegenvallen als je daar heen gaat met het idee: "ik ga ze helpen, ik maak het verschil" en daar blijkt dat ze eigenlijk niet zo goed weten wat ze met je aanmoeten. Volgens mij zijn ze blij dat je er bent, maar het is zo'n andere cultuur dat wat jij in je hooft hebt om te doen gewoon niet gaat lukken. Desondanks denk ik dat je trots op jezelf mag zijn, en dat je ook al zijn het maar met kleine dingen toch heel belangrijk bent. Ik vind het super wat je doet en ik wilde dat ik dat lef ook had... Heel veel kracht en wijsheid daar nog Kus Marianne

  • 03 Februari 2008 - 19:03

    Adri En Yvonne:

    Hoi Tim,
    Wat een geluk dat je toch mee kon de dorpjes in. Dit zal één van je mooiste werkervaringen worden. Probeer er voor deze 4 weken nog het beste van te maken op je werk, zodat je hier toch nog met een enigszins positief gevoel op terug kan kijken. Het goede zit hem vaak in heel kleine resultaten. Probeer dat dan maar; richt je op het kleine wat wel goed gaat en stel je doelen niet te hoog. Het is niet anders!
    Wat een prachtige foto's stuur je weer mee! Nog 4 weken en dan komen we al naar je toe. Door al je verhalen en foto's zijn wij vooral erg nieuwsgierig naar de natuur geworden, die lijkt overweldigend.
    Blijf vooral je stukjes schrijven, daar genieten wij erg van.

    Liefs van ons.

  • 05 Februari 2008 - 16:45

    Jessica:

    Ondanks dat ik je verhaal al minstens 2 keer heb gelezen, zal ik nu ook nog even een berichtje achter laten ;) In één woord al je indrukken, foto's en verhalen beschreven: Wauw :) Ondanks dat niet alles gaat zoals je gehoopt had (vooral op werk) zul je er straks (hopelijk) vast met ontzettend veel plezier op terug kijken.. Dan is Nederland vast heel saai :P Geen slangen, apen, varanen (schrijf ik het goed), olifanten, poeltjes om in te zwemmen, regenwouden, andere vrijwilligers, dorpjes die op Afrika lijken en busjes die je zo af en toe een hartverzakking bezorgen ;) Maar gewoon regen, druilerig weer, Amsterdam (ook heel mooi trouwens ;), een drukke mij en alles wat je al gewend was. Geloof dat ik je ook nog wel genoeg meld zodat je niet weer een cultuurshock krijgt als je terug komt :P Heerlijk om van je te horen per sms, site, mail, telefoon, brief of wat al niet meer. India ook zo cool :) Maak er samen met Sebas nog (ruim) 2 onvergetelijke maanden van! Al hoef ik dat niet echt te zeggen;)

    Liefs & stevige knuffel van een welbekende ;)

  • 06 Februari 2008 - 10:45

    Maaike:

    Hé Tim
    Vint lessen in Sri Lanka zou blijkbaar een gat in de markt zijn! Blijf ondanks alle mis-organisatie/communicatie genieten want al het andere is zo mooi om te lezen / zien.
    groetsels

  • 08 Februari 2008 - 21:46

    Pascale:

    Ha die Tim !
    Ik ben (schande) niet zo'n trouwe bezoeker van je site, maar ALS ik het lees geniet ik van je verhalen. De indrukken die je op doet (ook al wil je meer doen dan dat 'ze' je toestaan) beschrijf je heel helder en mooi. Je brengt die wereld ook weer een stukje dichter bij ons. De reis is toch weer een stuk levenservaring erbij... Geniet van je break en de prachtige natuur daar! Greezzzz!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

2 1/2 maand werken als fysiotherapeut in revalidatiecentrum in Galle (Sri Lanka) 2 maanden reizen in Sri Lanka eo

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 79
Totaal aantal bezoekers 14271

Voorgaande reizen:

10 December 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: