Bromtol en de 7 woudlopers - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Tim Frijters - WaarBenJij.nu Bromtol en de 7 woudlopers - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Tim Frijters - WaarBenJij.nu

Bromtol en de 7 woudlopers

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

13 Februari 2008 | Sri Lanka, Colombo

het is misschien wel de dag van de apen. vaniddag liep ik er zo weer tegenaan. die beesten vind ik zo fascinerend. een zwarte liep gewoon boven me over de telefoondraad. en een paar kleine sprongen in het wild. dat net toen ik ze begon te missen na een paar weken op de weg van het werk.

dat was dna het mooie vandaag, iets minder actief was de receptioniste op werk die op haar bureau naast de telefoon lag te dutten. moet kunnen.
ik werk er als het goed is trouwens nog 2 weken vanaf nu, echt de tijd gaat zo rap.

de laatste weken was werk wat jullie vast al hadden gemerkt iets waar ik steeds meer tegenop zag.
maar sinds vorige week donderdag gaat het heerlijk. een patient die ik eerder behandelde is teruggekomen nadat z'n wond geheeld was en nu stort ik me volledig op hem en 'bromtol'.
ik kan een boek vol schrijven over bromtol. wat een pracht van een kerel. hij doet alls na wat ik doe, heeft een klein centebakje, spreekt geen woord engels. hij is lachwekkend tot en met en met therapie kan ik nogal veel met hem. een held in alle vormen.
ik ben er als het goed is bij als ze allebei naar huis gaan.
met 1 collega kan ik goed overweg, ook over patienten en hij toont interesse. dat doet me erg goed.

dat terwijl de meeste mensen hier ' het ene oor in en het andere oor uit' hebben. schijnt typisch srilankaans te zijn. thuis ook, sebas' z'n opmerking van: ik kan net zo goed zeggen dat ik ondersteboven in een kerstboom heb gehangen. want hij gaat toch zo verder met een ander gesprek.
over kerst gesproken, de laatste 3 weken ofzo zitten er vaak kerstliedjes in me hoofd, dan zingen we wat op straat. niet veel soorten, maar toch wel geregeld. mensen zullen niet raar opkijken want de nieuwjaarswensen op enkele winkels bekleden nog het straatbeeld.ik denk dat kerst toch in mn automatiche systeem zit (hele foute boel natuurlijk met de andere onliefhebbende geldkloppende dagen voor de deur).

afgelopen week gingen jenny en cathy, onze huisgenoten, na 4 weken verder met hun reis. het klikte leuk tussen ons 4 en was zo fijn om een normaal engels gesprek te voeren als ik thuiskom. veel deelden we niet, maar het was goed.
ik had het niet gedacht: nadat ik wegging nog afscheid te hoeven nemen.

het weekend waren ze er niet bij, ik wel, op het strand. met wat vrijwilligers waren we daar (om de hoek, 15 min) 2 dagen. en wederom kom ik erachter dat de meeste vrijwilligers hier leven voor de ' gemaakte gezelligheid' en ik liever optrek met 2 anderen. toevallig net nederlanders, maarja het internationale gehalte met meer dan 10 engelsen, 1 amerikaanse en 4 nederlanders is nou eenmaal niet zo hoog.
wat me meer bijblijft (al moest ik net even de vloer aanvegen) zijn de golven en de kracht van de zee. de golven waren verschrikkelijk ruig, zwemmen werd kopje onder, hoofdpijn en aanspoelen en we zijn op een paar rotsen geklommen aan de rand van het strand waar alles stuksloeg. golven, zo hoog, krachtig dat het gedreun op de rotsen rond me, de spetters die bleven hangen in delucht gewoon machtig was. wat een natuuraanschouwsel!

terwijl we het weekend ervoor al in een regenwoud waren geweest.
ik vroeg me van tevoren af of ik wel in een regenwoud zou kunnen lopen in sri lanka, omdat het vast dichtbegroeid en verdwalen zou wezen. dat was het ook als we de gids niet hadden.
samen met 2 engelsen en de gids die ons alles liet proeven, ruiken en voelen van wat we tegenkwamen (vb vocht van slak dat als pijnstiller dient of kaneelbladen) hebben we die dag gelopen door een woud waar geen begin en eind was, de bomen een geheel vormen,vochtigheid ten top, aan lianen kon klimmen en onderweg onder een waterval zwemmen en staan.
we lopen door theeplantages op heuvel met uitzicht formidabel en bedrukkend als het begint te druppen.
ook al schrijf ik, nog is het voor mij onbeschrijvelijk.

muziek: keane- the frog prince, nadat iedereen zondag weg was van t strand heb ik met sebas genoten van de middagzon en het golfslagbad, waarna het water ook de stoel met het Lion (lokaal) bier te pakken nam.

praten: leukste met mensen die geen engels kunnen
luisteren: de vogels en rennende eekhoorns opt dak in de morgen al wordt ik soms te vroeg (6uur) wakker
proeven: 13 soorten bananen en stringhoppers met kokos als ontbijt
ruiken:geur op mn vingertoppen na het eten van curry's gaat er niet af

de klas: vorige woensdag met jenny en cathy naar hun werk in school voor gehandicapte kinderen. ik voelde me weer helemaal terug als kind en helemaal gelukkig toen ik tekeningen, aanhankelijkheid en vreugde zag.

met alles wat hier staat, ben ik hier en jullie daar, al is het met wat jullie zeggen net alsof ik daar ook weer ben.

  • 13 Februari 2008 - 11:55

    Riet:

    Hoi Tim.
    Ik ben door jouw verhaal weer even in SriLanka geweest.
    Veel plezier binnenkort met je ouders en blijven genieten hoor.
    Groeten van Theo en Riet.

  • 13 Februari 2008 - 16:37

    Pieters:

    Handig toch, zo'n golfslagbad om de hoek :D
    Haha vet man. Gaaf dat jullie in een oerwoud zijn geweeest. Awesome! Goed verhaal weer Tim. Ik mail je nog!

    Pieters

  • 13 Februari 2008 - 20:54

    Geen Idee:

    Om (bijna :P) jaloers van te worden die foto's van je :D Heerlijk! Dit keer maar is een kort berichtje, al hoop ik niet dat dat net zo gaat als met dat "kort" bellen van mij :P Moet toch maar eens leren niet zoveel te vertellen&jij dan trouwens ook niet ;) Stage was echt weer super leuk, laat maar even weten als je langs komt op de vijzelgracht:P Je zei het aan de telefoon al, jammer dat bijna al die vrijwilligers "gemaakte gezelligheid" nodig hebben, maar des te leuker dat jullie weer nieuwe mensen hebben gevonden waar het mee klikt! Zal nu ook wel weer stuk stiller zijn bij jullie in het huis, zonder de twee Engelse dames;)

    Een hele stevige knuffel&kus van een kleine spring in 't veld ;)

  • 13 Februari 2008 - 20:55

    P.S:

    Doe maar de groetjes aan bromtol van me;)

  • 14 Februari 2008 - 08:28

    Laura:

    Weer een echt tim verhaal, haha. Gaaf dat jullie ook naar India komen. Weet je al waar jullie beginnen??

    Knuffel Laura

  • 14 Februari 2008 - 20:12

    Adri En Yvonne:

    Hallo Tim,
    Het is weer geweldig om al je belevenissen te lezen. Alhoewel het voor buitenstaanders niet altijd te volgen is,kan ik er toch uithalen hoe jij je voelt en hoe je alles beleeft.
    Wij verheugen ons op ons bezoek (over drie weken), zodat wij al die mooie dingen met eigen ogen kunnen zien en samen met jullie mogen ervaren.
    Je benadering van Bromtol spreekt mij erg aan. Ik zie het helemaal voor me en begrijp dan ook, hoe jij van zo'n man kan genieten.

    Een dikke knuffel van Yvonne en Adri

  • 14 Februari 2008 - 22:02

    Hans:

    Hoi Tim,

    mooie verhalen die je vertelt! ik zou bijna even langs komen !

    geniet er vano ndanks misschien een paar minder leuke dingen !!!

    Groeten van Truus, David, Eva en Vincent (en alle anderen natuurlijk)

  • 15 Februari 2008 - 13:46

    Thea En Willem:

    Hoi Tim,

    Wij bezochten jouw website en hebben genoten van de verslagen en de foto's.
    Geniet van alles dat Sri Lanka te bieden heeft en kom gezond weer terug in Nederland. Oma Toos viert zondag haar 92e verjaardag. Vorig jaar was jij ook van de partij, nu ben je er misschien in gedachten bij. In Nederland is het inmiddels lente geworden. Wij hebben al veel wandelingen en fietstochten gemaakt, maar wij komen geen apen en eekhoors tegen,wel konijnen en herten.

    Hartelijke groeten vanuit een zonnig Amsterdam.
    Thea en Willem

  • 15 Februari 2008 - 17:53

    Joke En Arnold:

    Leuk om al je verhalen te lezen. Wij kunnen ons voorstellen dat het allemaal erg overweldigend is en veel indrukken bij je achter laat.
    Wij zijn je niet vergeten hoor, maar ook hier vliegt de tijd voorbij. Nog maar een week en dan gaan we lekker op wintersport. Helaas voor Jessica wil AH haar geen vrij geven. We hadden graag met z'n allen gegaan.Ik hoop dat het skiën bij mij(Arnold) goed gaat want een klein ongelukje met de fiets gehad een maand geleden. Nog steeds klachten en bezoek aan orthopeed bevestigde wat ik al dacht: mogelijk mediale meniscus beschadigd. 7 maart een kijkoperatie.
    Nu geniet nog veel de komende tijd en we zijn benieuwd naar jouw en sebastiaans volgende verhalen.
    groeten Joke en Arnold

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

2 1/2 maand werken als fysiotherapeut in revalidatiecentrum in Galle (Sri Lanka) 2 maanden reizen in Sri Lanka eo

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 14273

Voorgaande reizen:

10 December 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: