de bende van 10 - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Tim Frijters - WaarBenJij.nu de bende van 10 - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Tim Frijters - WaarBenJij.nu

de bende van 10

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

24 December 2007 | Sri Lanka, Colombo

prachtig is de route die ik iedere ochtend naar werk afleg, tussen de huizen, sommigen met golfplaten als hek, anderen stevig als wat. bloedjeheet, dat vooral als ik met sebas terugloop voor het middageten. de hitte die nog weet door te dringen tussen de ebbenhoge bomen, waarin zich bananen, bloemen, vogels en door andere dieren geproduseerd fluitend geluid schuilhoud. samen passeren we mensen, kinderen, veelal schuw maar toch ook bij enkelen een vorm van herkenning. kinderen zwaaien en door hen en hun ouders worden we nagekeken. anderen zeggen niks op een groet van mijn kant. ' de beroemde route' op de weg is het oppassen geblazen. al heb ik het idee dat je als voetganger tussen de roekeloze auto's veiliger bent dan wanneer je erin zit.


de natuur en het straatbeeld en het werk doen me genieten. binnen 10 min lopen van huis heb ik alles wat ik mooi vind. laatst zat er een aap in een telefoonpaal schreeuwend naar ons en de man die hem aanwees ook schreeuwen, want die wilde geld hebben voor deze voor hem zo'n unieke tip.
2 eekhoorns rennen over het dak smorgens, een varaan (komovaraan) van een meter loopt over een gazon, apen spelen in de bomen achter het hotel waar ik in het weekend samen met 6 andere vrijwilligers logeerde, iedere avond een of meerdere gekko's te zien in de kamer (die ik trouwens gister heb aangekleed met foto's van vrienden en familie, het is nu echt mijn 'deel' van de kamer (sebas slaapt aan de andere kant van de kamer) en ben superblij dat ik jullie kan zien).

de hitte en af en toe de pittigheid van het lekkere eten is wel nog wennen, maar een cultuurshock is denk ik uitgebleven.

kerst vieren ik en sebas met 4 andere vrijwilligers al hoeft t van mij niet zo, de sfeer van thuis kerst is hier niet, kerst is hier gekomen vanmwege de toeristen 7% van de mensen die cristen is. daarna gaan we met 2 van hun verder voor een trip van 5 dagen in Kandy (in het cetrum van het land in de bergen waar het koeler is) er is daar als ik het geloof zoveel te zien qua geloof (boedhisme), olifantenparken, en natuur.

de afgelopen week 1 dag naar colombo geweest om visa te verlengen. zo'n vieze stad blijf ik t vinden. smerig, autogassen, vol verkeer, bedrukked en dan in een duur warenhuis en world trade center komen: dat klopte totaal niet. van mij mag het als eerste op de tot nu toe door Basel en Almere bezette ranglijst van steden waar je absoluut niet gevonden wilt worden. de hele stad wordt trouwens streng bewaakt door leger enz.
gister naar kruidentuin geweest, op meer met eilandjes gevaren, hoofd-gezichtmassage gehad en zaterdag naar cricket geweest. dit was de laatste dag van de 5 wedstrijddagen tussen engeland en sri lanka. leuk om te zien, wil t vaker doen als ik t spel echt snap.

op werk is t stil maar supergezellig. in januari komen er meer revalidanten. en volgende week ga ik waarschijnlijk mee buitenhuis, waar we in dorpen bij de mensen thuis komen en naar wat ik zag en hoorde van voorgangers met klachten en afwijkingen te maken krijgen die we anders niet zien.
de zorg is trouwens barslecht, mensen in nl gaan snel vanuit het ziekenuis revaideren als het gaat om amputaties en hier komt er iemand na 13 maanden! of 26 jaar na een uit de kom gegane heup.

heimwee: ja af en toe echt wel
berihten doen me erg goed, doen me soms beseffen dat ik in een andere wereld ben.

muziek: wegdromen in mn bed met Enya

ik wens jullie een heel fijne kerst toe als is die helaas wat ik hoorde zonder sneeuw (de koud heeft de eindstreep net niet gehaald)

een stevge knuffel en toitoi

  • 24 December 2007 - 13:27

    Adri:

    Hallo jongen,
    Uit het bericht begrijp ik, dat je steeds meer gaat acclimatiseren.
    Ik heb oma al beloofd, dat je zo'n aapje voor haar zal meennemen, maar dat vond ze niet zo'n goed idee.
    Je opmerkingen over kerst en Colombo kunnen alleen maar door jou gemaakt worden. Wat ben je toch uniek!
    Ik zal een kopie van je bericht bij oma bezorgen en dan zal er wel commentaar op komen. Dat meld ik je dan later wel.
    Ik wens je, ondanks je vreemde kerstgevoel, toch een mooie kerst!
    Wij zullen morgen wel een toast op jullie uitbrengen.
    Tot horens! Adri

  • 24 December 2007 - 21:05

    (juf)Nel:

    Leuk Tim om je verhalen te lezen, ondanks het gemis van het Thuiskerstgevoel wens ik je toch een fijne kerst.Geniet van alle andere dingen die je meemaakt. Groetjes Nel.

  • 26 December 2007 - 10:39

    Oma En Opa:

    Lieve Tim,
    Met belangstelling lezen oma en opa jou berichtgeving uit Sri-Lanka. Ook dit is een dagboek voor ons!De eerste 14 dagen zijn reeds om en voor dat je het weet tellen we af.Een beetje heimwee, schrijf je. Dat is een goed teken voor je betrokkenheid met de gehele familie,ken-
    nissen en.. Jessica !Wij hebben haar een kerstkaarteje gestuurd. Tim wij hopen dat je ook daar enige zinnige feestdagen plus jaarwisseling mag beleven. Ons vorig bericht is waarschijnlijk niet bij je aangekomen omdat wij ,wel ingetikt, maar waarschijnlijk verzuimd hebben "VER-
    ZENDEN" aan te tikken. Verder gaat alles hier goed. Zijn gisteren met je pa
    en ma, Maartje en Dennis bij Bert geweest
    voor het kerstdiner.
    Groetjes van ons,, Oma en Opa.

  • 27 December 2007 - 10:13

    Maartje:

    Heey broer!
    Ben je de kerst een beetje goed doorgekomen?
    Even zag het er naar uit dat wij hier een witte kerst zouden krijgen, maar helaas...
    Ik vind het echt heel leuk om je prachtige verhalen te lezen! Zo krijgen wij toch een beetje een indruk van hoe het er allemaal aan toe gaat!
    Hou je haaks hè!

    Kus van je zusje

  • 27 December 2007 - 15:51

    Bernadette En Hans:

    he tim
    wat leuk om je zo te kunnen volgen. van hiske je side gekregen. geniet er met volle teugen van. groetjes uit purmerend

  • 28 December 2007 - 15:22

    Marja Rietveld:

    Hoi Tim,
    vanmiddag ben ik achter je site-adres gekomen en net je verslag gelezen. Zo kan ik een beetje volgen wat je allemaal meemaakkt in Sri Lanka. Hier is de vorst alweer uit het land en het weer is weer gewoon Hollands.
    Tim, ik wens jullie een goede jaarwisseling en groetjes uit De Rijp.

    Marja Rietveld

  • 29 December 2007 - 13:21

    Tante Wil:

    Wat leuk om van je te horen,zo te zien gaat het goed,mooie omgeving.
    Valt het werk een beetje mee,want je zal best voor hele bijzondere situaties komen te staan.
    Geniet van deze bijzondere reis,spreek de taal al een beetje?
    Nou jongen een goed oud en nieuw,en ik kijk uit naar het volgende bericht.groetjes ook van henk

  • 30 December 2007 - 09:45

    Diana:

    Hallo Tim
    Leuk bericht van jou zo blijven we op de hoogte het lijkt me wel moeilijk met de warmte en het eten .
    Wij zijn gisteren terug gekomen van de wintersport het was fantasties goede sneeuw heerlijk geskieed wij wensen je een goed oud en nieuw en tot horens.
    Bart enDiana

  • 30 December 2007 - 12:19

    Riet:

    Hoi Tim.
    Erg leuk om je berichten te lezen.
    Echt wel anders dan je favoriete bergvakanties he!
    Theo en ik wensen je een fijne jaarwisseling, zal ook wel heel anders verlopen dan in de Europese landen,en alle goeds voor 2008.
    Groet van Theo en Riet.

  • 30 December 2007 - 14:47

    Ad:

    Hoi Tim,

    Ik wens je nu alvast een gelukkig nieuwjaar toe. Morgen heb ik geen tijd voor de pc want dan moet ik m`n verjaardag vieren. Met kerst mijn nichtje nog gezien. Ze zag er goed uit ondanks het feit dat haar vriendje er niet was.

  • 31 December 2007 - 13:16

    Arnold En Joke:

    Beste Tim,
    Wij wensen jou in het verre Sri Lanka alvast een liefdevol, gezond, dynamisch en inspirerend 2008 toe. Dat alles wat je wenst mag uitkomen.
    Een goede jaarwisseling en voorzichtig met vuurwerk (als dat daar is tenminste)

    groeten,
    Arnold en Joke
    Mirelle en Natasja

  • 03 Januari 2008 - 21:42

    Je Buurjongen :

    Hee timmie..

    hoest met je?? Thx voor je sms. IK heb t wel uiteindelijk ontvangen.. Maar k kon niet meer iets terug sturen. K ga t een ander keer proberen, ligt vast aan mij hoor.
    Maar was t besef dat je eerder in 2008 was beland dan wij? Zat jij al aan t ontbijt toen wij nog de oliebollen in t vet moesten gooien?? Hoe heb je t gehad met de jaarwisseling?? K hoorde wel van je vader dat er niet veel was.. maar k denk dat jij en sebas en misschien ook wel de andere vrijwilligers elkaar een hart onder t riem hebben gestoken.
    Ik wil je een hele fijne 2008 wensen.. hopelijk een gelukkig jaar, een opwindend jaar, een jaar met hoogtepunten en ook kleine dieptepunten om die hoogtepunten weer te relativeren.. (niet te filosofisch) en ook een jaar van ontdekkingen zowel van je zelf als van Sri Lanka.. en natuurlijk ook die dit jaar zullen komen. Maar vooral een liefdevol jaar. Het is je gegunt! Maak er wat van en k benieuwd naar je fotos...

    Toedeloe...

    Dion

  • 06 Januari 2008 - 16:12

    Marco:

    Heey tim

    geweldige verhalen, heb er van genoten verder alles goed groetjes uit de beemster marco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

2 1/2 maand werken als fysiotherapeut in revalidatiecentrum in Galle (Sri Lanka) 2 maanden reizen in Sri Lanka eo

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 14269

Voorgaande reizen:

10 December 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: